Related Posts with Thumbnails

miercuri, 22 decembrie 2010

Melci de cozonac, parfum dulce de decembrie

Am facut acesti melcisori folosind de reteta de cozonaci a mamei mele, testata si para-testata, care stiu sigur ca nu are cum sa dea gres. 

Avem nevoie de
500 g faina alba;
1 ou si 1 galbenus (sau 3 galbenusuri);
150 g zahar;
75 ml ulei;
25 g drojdie;
250 ml lapte;
coaja rasa de lamaie, esenta de rom, vanilie;
un praf de sare.

Pentru umplutura avem devoie de:
150 g mac;
50 g stafide;
150 g nuca macinata;
putin zahar;
putin lapte; 
rom.
Cantitatile pentru umplutura sunt in functie de cat de bogati vreti sa va iasa melcisorii. Eu personal ii prefer cu umplutura mai multa.
Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei, de aceea scoatem ouale si drojdia din timp din frigider.
Se face o maia din drojdie, o lingura de zahar, putin lapte si 2-3 linguri de faina si se lasa sa creasca.

Intre timp se incalzeste restul de lapte si zahar impreuna cu coaja rasa de lamaie, esenta de rom si vanilie. Temperatura nu trebuie sa creasca foarte mult, numai sa fie caldut.
Faina (amestecata cu un praf de sare) se pune in bolul robotului de bucatarie, se adauga ouale batute in prealabil, laptele si maiaua. 

Se framanta cateva minute, dupa care se adauga in fir subtire uleiul si se framanta in continuare, pana cand compozitia se desprinde de vasul bolului. La nevoie se mai adauga o lingura, doua, de faina. Eu am adaugat chiar trei si am mai pus si putin ulei.  Am mai framantat cateva minute, pana cand aluatul a inceput sa faca "basici". 

Toata aceasta operatie de framantare se poate face si cu mana, insa eu nu sunt atat de indemanatica... si ma bucur in fiecare zi ca-l am pe Ken.
Se acopera aluatul cu un prosop de bucatarie si se lasa sa creasca, la loc cald si ferit de curenti de aer, pana cand isi dubleaza volumul.

In timp ce creste compozitia de cozonac se prepara umplutura. Stafidele se inmoaie in rom. Macul se fierbe putin (mai mult se opareste) in putin lapte, impreuna cu vreo 2 linguri de zahar. Se amesteca cu stafidele si apoi cu nuca macinata.

Pe masa unsa cu ulei se intinde aluatul si se formeaza un dreptunghi pe care se intinde in mod uniform amestecul de nuca. Se ruleaza pe latura cea mai lunga si apoi se taie ruloul in bucati de circa 4 cm care se aseaza in forme de briose.

Se mai lasa sa creasca si in forme circa 30 de minute, dupa care se ung cu albus de ou si se coc in cuptorul incins la 180o C pentru circa 30 min sau pana cand trece testul cu scobitoarea. Sub nicio forma nu se deschide cuptorul in primele 15 minute.
Sunt deliciosi!


Un comentariu:

  1. Buna seara.
    M-ai lasat fara replica... in loc sa dorm sau sa mai fac ceva treburi am ramas uitandu-ma la retetele si splendorile pe care le faci.
    Esti o artista... Felicitari, din tot sufletul.
    Ce sanse am sa-mi trimiti un tort intr-un alt oras?

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...