Related Posts with Thumbnails

joi, 30 septembrie 2010

Amandine, adevarate...

Pentru ca n-am mai dat ca de multisor pe aici si pentru ca am apucat sa le promit copiilor ca le voi face amandine, iata ca n-am mai avut scapare si azi m-am apucat de treaba. Spre bucuria tuturor... mai putin a mea, care inca sunt in diete.

Blatul (reteta Poca):
6 oua;
200 g zahar;
30 ml apa;
30 ml ulei;
20 g cacao;
6 linguri de faina.

Se separa cu grija albusurile de galbenusuri.

Se freaca galbenusurile cu uleiul, ca la maioneza.

Albusurile se bat cu zaharul pana cand acesta se topeste si rezulta o bezea tare.

Se adauga apa si galbenusurile si se amesteca usor cu o lingura, "pale-pale".

Se presara apoi usor faina si cacaua (cernute pentru a nu aparea cocoloase) si se mixeaza la viteza mica.

Rezulta o compozitie fluida care se toarna intr-o tava -bine tapetata cu unt si faina-

si se coace in cuptorul incins la 180 grade pentru 30-35 min sau pana trece testul scobitorii.


Crema, ganache de ciocolata cu lapte:
300 g ciocolata cu lapte;
300 ml frisca lichida;
o fiola esenta de rom (sau chiar mai mult, sa iasa bine aromata).

Pe foc mic, se infierbanta frisca lichida in care se adauga ciocolata maruntita

si se amesteca pana cand aceasta se topeste, avad grija sa nu fiarba. Se ia de pe foc si se adauga esenta de rom. Se lasa sa se raceasca si apoi se da la frigider pentru cateva ore, dupa care se mixeaza pana cand isi mareste volumul si se obtine o crema pufoasa.

Blatul se taie in trei felii egale, care se insiropeaza din belsug cu urmatorul sirop:
300-400 ml apa;
150 g zahar;
o fiola esenta de rom.

Se fierbe apa cu zaharul pana cand acesta se topeste, se ia de pe foc si, cand se mai racoreste, se adauga esenta de rom. Eu am mai adaugat si niste resturi de glazura de ciocolata pe care o aveam prin congelator si am obtinut astfel un sirop mai bronzat si putin mai gros.

Se monteaza amandina int-un "inel" patrat. Se distribuie in mod egal crema pe primele doua blaturi, nu inainte de a opri vreo 2-3 linguri pentru decorul final. Se baga in frigider pentru o ora sau doua, pana se intareste crema si siropul patrunde bine in blat. Apoi se taie in cuburi cu latura de aproximativ 5 cm.

Pentru ca am vrut amandine adevarate si nu doar simple prajituri cu ciocolata, am preparat glazura din fondant:

300 g zahar;
apa, cat sa umezeasca usor zaharul;
o lingura de miere de albine;
o lingura de suc de lamaie;
4 linguri de cacao.

Se fierbe zaharul cu apa. Se aduna cu grija spuma care se formeaza la suprafata si se sterg marginile vasului cu o pensula umezita (operatie foarte importanta, daca vrem ca siropul sa nu se zahariseasca).

Cand siropul este legat (trece proba picaturii in paharul cu apa rece) se adauga mierea si zeama de lamaie si se opreste focul. Se toarna siropul intr-un vas rece, tinut din timp la frigider, si se mixeaza la viteza mare pana cand se albeste si incepe sa se intareasca. Practic, se zahariseste.

Se adauga cacaua cernuta,
 obtinand astfel delicioasa glazura a amandinei.

Se topeste fondantul pe baie de aburi pana se aduce la consistenta la care poate fi turnat peste fiecare amandina. Daca este prea gros, se adauda 1-2 linguri de apa fierbinte si se amesteca bine. Natasha, multumesc pentru reteta de fondant.

Se stropesc amandinele cu glazura de ciocolata neagra si/sau cu cate un mot din crema oprita. Se servesc cu maaare grija avand in vedere ca fiecare bucatica dauneaza grav siluetei.


54 de comentarii:

  1. Luminita, am vazut multe amandine si pot sa spun ca ale tale arata ca cele adevarate.Nu-mi ramane decat sa le incerc si eu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta-i masochism curat !
    Pai cum sa faci asa bunatate si sa mananci doar
    o bucata. :)
    Amandina ta e perfecta !
    Bravo !

    RăspundețiȘtergere
  3. Cristina, sunt si bune, nu numai frumoase.
    Lilly, nu o sa-ti para rau daca le incerci; ai mei au devorat deja jumatate de tava. Mi-am amintit cu mult drag de zilele copilariei, cand mancam aceleasi amandine, la cofetarie. Off! Daca n-ar avea atata zahar...

    RăspundețiȘtergere
  4. olá!!parabéns!!pela maravilhosa receita!!
    caroliny

    RăspundețiȘtergere
  5. Cred ca ale tale sunt mult mai bune ca la cofetarie si arata super. N-am stiut de glazura aceatsa de fondant, eu ma chinuiam sa pun glazura de ciocolata. O sa incerc neaparat reteta asta!

    RăspundețiȘtergere
  6. Lia, cum am mai spus, dietele, draga mea, dietele... astea ma omoara pe mine...

    RăspundețiȘtergere
  7. Ana, fara glazura de fondant nu poti spune ca ai facut amandine ci doar simple prajituri cu ciocolata. Amandina, asa cum o stim din copilarie, este cu glazura fondanta.

    RăspundețiȘtergere
  8. nu imi iese deloc fondantul. Azi l-am incercat de 5 ori si nimic...groaznic(maine o iau de la capat:))))))))))...). ba e prea siropos, ba mixtura alba se face ca betonul inainte de a mai avea vreo sansa sa adaog cacaua..offf
    S-ar putea spune ca am nevoie de niscai ajutor, sfaturi, idei etc!

    Mersi

    RăspundețiȘtergere
  9. Este foarte important cat timp fierbi siropul de zahar. Trebuie ca atunci cand picuri intr-un pahar cu apa rece sa se stranga o bobita pe fundul paharului. Daca nu e suficient legat, atunci nu se ingroasa.
    E posibil sa fi fost prea siropos si pentru ca nu l-ai mixat suficient de mult, sau vasul nu a fost suficient de rece. Incearca si pe baie de apa rece. Daca se betoneaza, nu trebuie decat sa il subtiezi cu cateva linguri de apa fierbinte, atata cat sa poti mixa cacaua. Oricum la amandine fondantul trebuie sa fie mai subtire, sa-l poti turna. Poti sa-l iei pe cel care s-a intarit prea tare, sa-l pui pe baie de aburi, mai adaugi si apa fierbinte si cacao si mesteci acolo bine-bine. Trebuie sa aiba consistenta ciocolatei topite. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  10. multumesc, azi incerc din nou.. Imi iasa un fondant de intins pe torturi de nota 10, dar se pare ca fondantul asta nu ma iubeshte:))))). Am de facut niscai amandine de sarbatori si se pare ca obligatoriu sa imi iasa glazura aceasta...M-am poticnit asha..in glazura..lol:)
    Linda

    RăspundețiȘtergere
  11. Foarte bine arata amandinele... dar au un mic neajuns.. pe care l-am descoperit si eu cand le-am facut pe ale mele: nu iti mai plac cele de la cofetarie... ca-s mai bune cele facute acasa...

    RăspundețiȘtergere
  12. Felis, asta nu poate decat sa ne bucure, nu-i asa? Daca reusesti sa faci acasa ceva bun si nu mai cumperi de la cofetarie, atunci e un plus pentru tine si familia ta, nu mai consumi tot felul de E-uri, afanatori si mai stiu eu ce se gaseste in produsele din comert.

    RăspundețiȘtergere
  13. Linda, sunt tare curioasa daca ti-a iesit glazura...

    RăspundețiȘtergere
  14. Luminita...multumesc pt reteta de amandine si fondant. Desi dupa multe incercari, fondantul a iesit de o textura regala...super cremos si catifelat ...Recunosc insa, ca am emotii de cate ori terbuie sa fac acest fondant.Pe maiine am o comdanda de 3 kg de amandine, si am din nou emotii. E acel moment "tz" cand te opresti din mixat fondantul...lol
    Iti multumesc inca o data pt ajutor.!

    Linda

    RăspundețiȘtergere
  15. Ura! Ma bucur mult ca a iesit... Cel mai mult ma bucur ca nu ai renuntat. Iti multumesc pentru incredere!

    RăspundețiȘtergere
  16. arata super amandinele,folosesc si eu glazura aceasta,sunt de acord cu voi ,fara aceasta glazura de fondant nu ar fi amandine..
    imi place totul,mai putin faza cu dieta,cand am amandine in frigider uit de dieta si de toate...

    RăspundețiȘtergere
  17. Superrrr! Am facut acum fondantul si mi-a iesit. Sunt foarte incantata. Multumim de reteta! Spune-mi te rog de unde ai cumparat instrumentul de taiat blatul. Am auzit ca sunt pe piata mai multe feluri, unele dintre ele nefiind bune. Nu as vrea sa arunc cu banii degeaba.

    RăspundețiȘtergere
  18. Anonim, ma bucur ca ti-au iesit amandinele. Instrumentul pentru taiat blatul se gaseste peste tot, eu l-am cumparat de la metro.

    RăspundețiȘtergere
  19. Spune-mi te rog ce dimensiune are tava in care ai copt blatul pentru amandine?

    RăspundețiȘtergere
  20. Alina, tava mea este patrata si are latura de 22 cm.

    RăspundețiȘtergere
  21. aseara am facut fondantul pentru indiene a iesit super .multumesc pentru reteta .am sa vizitez blogul zilnic.

    RăspundețiȘtergere
  22. Claudia, ma bucur ca ti-a iesit fondantul. Multe fete au avut probleme cu el.

    RăspundețiȘtergere
  23. am respectat reteta si a iesit .multumesc inca o data.

    RăspundețiȘtergere
  24. Merci frumos ca ai impartasit reteta de fondant. Am cautat si intrebat peste tot fara succes.
    Caut reteta originala putin crocanta si subtire. O sa incerc foarte curind.
    Succese!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere, Nicole! Asta este glazura aia putin crocanta pe care o aveau amandinele pe vremuri. Incearc-o si nu vei regreta. Se face usor, daca respecti pasii de executie. Succes! Si ma tii la curent.

      Ștergere
  25. Wau! Mi-au iesit extraordinare! Chiar si fondantnul mi-a iesit din prima! Cele mai adevarate amandine! Luminita, am sa-ti trec reteta la favoorite! Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  26. Violeta, ma bucur tare mult ca ti-au iesit amandinele si ca ti-au placut!

    RăspundețiȘtergere
  27. Luminita ,in sfarsit am gasit reteta fondantului de amandine.Cred ,ca am am de zile de cand il caut,in sfarsit minunea s-a produs astazi!!Cu prima ocazie o sa incerc reteta ,de paste.Pupici dulci,Gabriela

    RăspundețiȘtergere
  28. Te felicit pentru faptul ca te-ai incumetat sa faci fondantul.
    Dar pentru crema, ai o nota foarte mica de la mine. Pai, ne prezinti o crema taiata? Asta se intampla cand folosesti ciocolata de proasta calitate.
    Atunci cand bati un ganache de ciocolata in proportii egale, crema rezultata este tare, in special dupa ce se raceste. De aceea, la un ganache batut, se recomanda frisca mai multa si ciocolata mai putina, pentru a pastra consistenta cremoasa. Si nu se bate mult, tocmai pentru faptul ca se intareste. Tu ai putut sa bati mult si bine pentru ca crema s-a taiat si nu mai avea cum se devina pufoasa si tare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mea culpa! Dorina, amandinele astea au fost printre primele mele prajituri si crede-ma ca la vremea aceea eram tare mandra de ele :). Ciocolata pe care am folosit-o a fost de buna calitate. Greseala mea a fost ca am batut crema prea mult si de aia s-a taiat. Am stricat multe creme ganache pana cand am aflat care este secretul sa nu se taie... si anume acela ca nu trebuie batuta mult. Nu stiam insa ca ar fi bine sa pun mai multa frisca... Saptamana viitoare am in plan sa le refac si atunci voi reveni cu noi fotografii. Multumesc pentru sfaturi!

      Ștergere
    2. Te vizitez din nou.
      Da-mi voie sa mai adaug mici observatii, din experienta mea. Orice ciocolata care contine margarina (grasimi vegetale hidrogenate), cum sunt Primola, Poiana etc., vor taia intotdeauna un ganache, indiferent cat de putin se va bate crema.
      Eu folosesc ciocolata neagra Heidi, iar crema se bate excelent.
      Un ganach din cantitati egale de ciocolata si frisca se va intari suficient cand se va da la rece. De aceea, se poate adauga unt. Exemplu:400g ciocolata neagra, 400g frisca, 75g unt.
      De la ultima mea vizita, am reusit sa gasesc reteta originala de Amandina, pe care am pus-o in practica. Extrem de dulce pentru mine. Crema originala era cu fondant si margarina. Eu am folosit unt, dar mi se pare depasita. Adica, as opta, tot pentru un ganache.
      Cum fac eu fondantul: 496g zahar, 113g apa, 85g miere poliflora.
      Se asaza toate ingredientele intr-o cratita care se pune pe foc. Cand temperatura ajunge la 115*C (termometru de bucatarie), se ia de pe foc (cam dupa 10 minute). Se pune in apa rece si se asteapta pana cand temperatura ajunge la 60*C. Se bate cu mixerul, pe baie de apa rece.
      Pentru fiecare lingurita de cacao (2-3 in acest caz) se adauga aceeasi cantitate de apa. Se amesteca bine, numai cu lingura. Se tine pe foc, pe baie de apa, pana are consistenta necesara glazurarii. Se poate adauga apa suplimentar, daca este necesar.

      Ștergere
    3. Dorina, multumesc pentru informatii! Sunt foarte utile si intotdeauna binevenite. Intr-aevar, crema de amandine este o crema aparel, cu unt, dar eu evit sa folosesc untul in creme, le prefer pe cele cu frisca, mi se par mie mai lejere. Iar ganache-ul imi place foarte mult tocmai pentru ca nu este foarte dulce.

      Ștergere
  29. La cat de frumos se prezinta,imi inchipui ca sunt si gustoase .Dar m-a intristat finalul povestii...dauneaza grav siluetei.....Uff!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt foarte gustoase si hiper-calorice :)))

      Ștergere
    2. Luminita, tocmai am incercat si eu aceasta reteta dar am intampinat anumite probleme:
      1. Blatul fara praf de copt mie nu-mi creste niciodata suficient incat sa tai 3 felii...in concluzie voi avea o amandina subtire.
      2 cantitatile ganajului le-am respectat dar crema a iesit foarte dulce...nici nu se poate manca.Nu am montat inca prajitura ...asa ca daca mai pot salva ceva, help me please,ma gandeam sa mai adaug frisca in crema dar si asta e dulce pt ca am folosit Hulala.OFF!

      Ștergere
    3. Nu a-ti precizat cate portii ies din toate aceste compozitii!

      Ștergere
  30. Am facut aceste amandine ieri si au iesit delicioase, exact ca cele din cofetarie. Fondantul mi-a dat de furca, dar pana la urma a iesit! Multumesc mult de reteta! :)

    RăspundețiȘtergere
  31. luminita spune-mi te rog cam cat se tine siropul pe foc? am mai incercat si nu mi-a iesit a devenit maro...trebuie tinut la foc mic?offf am emotii ca maine e ziua mea si incerc sa o fac....doamne ajuta. si inca o intrebare cam cat sa stea la frigider vasul in care se pune siropul.va rog sa imi raspunda cineva ca maine incerc...doamne ajuta....tare stresata mai sunt ca nu o sa iasa :))

    RăspundețiȘtergere
  32. cam cat trebuie sa stea pe foc zaharul?
    cam cat trebuie sa stea la frigider vasul pt sirop?
    cam cate linguri de apa ai pus la cantitatea de zahar ,ma refer la fondat?
    siropul trebuie tinut la foc mic,nu?
    cam multe intrebari dar sunt novice,si fondantul asta arata demential..eu am mai incercat sa fac un sirop de zahar dar nu are rost sa zic ce mi-a iesit, mai-mai sa arunc oala....:)) maine e ziua mea si vreau sa incerc reteta asa ca va rog sa imi raspundeti :)

    RăspundețiȘtergere
  33. Nicol, imi pare rau ca raspund probabil prea tarziu mesajului tau, dar abia acum l-am vazut. Apa se pune putin cate putin pana cand vezi ca tot zaharul s-a udat si s-a format deasupra o pelicula subtire de apa.
    In frigider vasul se tine cateva ore, pana se raceste bine, cu cat vasul e mai rece, cu atat mai repede e gata fondantul.
    Siropul se tine pe foc pana cand trece proba picatutii in paharul cu apa rece (daca picuri un stop de sirop i tr-un pahar cu apa rece si se strange ca o biluta la fundul paharului, atunci e gata). In niciun caz nu trebuie sa caramelizezi zaharul.
    Succes!

    RăspundețiȘtergere
  34. AM notat si eu reteta si in mod sigur o voi incerca.Multumesc si pt multele indicatii pe care le primim.Torina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Torina, te astept cu impresii dupa ce vei incerca aceasta reteta. Succes!

      Ștergere
  35. Este minunata atit reteta cit si explicatiile in amanunt m-ai provocat sa o incerc !Cu mult drag,Torina

    RăspundețiȘtergere
  36. buna!felicitari pentru reteta!sunt delicioase si au fost apreciate de toti care le au gustat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ai incercat-o si ca au iesit pe gustul tau. Multumesc si eu pentru ca ai avut incredere in aceasta reteta!

      Ștergere
  37. felicitari!de mult caut secretul glazurei si nu stiam care este.am citit toate comentariile ca sa obtin cit mai multe explicatii ,si sunt binevenite,dat totusi sunt un pic bulversata in privinta cremei.pana la urma de care ciocolata sa folosesc? ca sa nu se taie crema?,m-am pregatit pentru maine sa o fac dar acum sunt un pic incurcata. te rog daca poti sa-mi raspunzi ce ciocolata sa i-au,si inca ceva nu prea stiu momentul in care siropul face bobita in apa rece,e cumva si un termen de fierbere? de ex.10-15 min?multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  38. se cunoaste ca ai experienta an arta culinara'avem de anvatat de la tine foarte multe

    RăspundețiȘtergere
  39. Am incercat reteta si mi.a iesit perfect,f.f.f.f gustoase,mai bune k la cofetarie,nu ma astetam sa fie atat de gustoase.pup.

    RăspundețiȘtergere
  40. Sunt foarte frumoase si sigur bune amandinele tale, totusi cele cu adevarat " adevarate" se fac cu crema apareil, adica unt spumat cu zahar in care bagi din acest fondant din care faci si glazura.....Acum am vazut o groaza de prajituri cu aceeasi crema, ganache, pana si dobos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil ca ai dreptate, Simona! Dar eu nu agreez untul in creme, nu-l folosesc aproape niciodata. Mi se pare mult mai gustoasa o crema ganache.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...